François Fontaine

Icônes

EN

An icon is an image, an object of contemplation, an unequaled model. It is the archetype, the primitive and ideal near perfection model according to the ideas of Plato. It is the universal symbol of collective unconsciousness for the philosopher Jung. May it be secular or religious, an icon is as obsessive as it is fascinating. As with these movie icons, omnipresent in our contemporary societies.

Movie stars are admired and desired, they are rich and powerful, they make us dream yet remain inaccessible. They mostly live as recluses, victims of their fame, and evolve in an enclosed world that makes them vulnerable or even destroys them.

Their daily virtual presence is an illusion that charms and haunts us, while at the same time keeping us estranged from the real world. Yesterday as today, the pleasing and idealized image of the stars, shaped by the unequalled genius of Hollywood, continues to captivate us.

Among the many stars that punctuate the history of cinema, my attention was drawn to those who convey a particular emotion, both because of their beauty and because of their presence in the world. The ones that I consider as being icons are creatures of a rare beauty and elegance, they are beings whose life style is synonymous with commitment and struggle: Jane Fonda, Marlon Brando, Elizabeth Taylor, Brigitte Bardot. Beings for whom the words emancipation, liberation, rebellion have a particular resonance both in their lives and in their films. Beings who are fighting to make changes within society yet who remain fragile and vulnerable. And whose destiny is at times tragic: Marilyn Monroe, James Dean, Romy Schneider…

With the series Icons, I wanted to continue exploring the film world while using photography. This series of portraits, in colour, of the movie industry’s biggest female and male stars, was produced from films projected on a screen. Each photograph is a pictorial re-interpretation of a scene in which a star evolves, a star whose gaze, expression and gestures touched me. The chromatic sfumato that composes these portraits makes these beings even more mysterious and timeless. Their faces - often famous and which we could contemplate endlessly - remain an enigma which I leave to each one of you to decipher. This is what makes myths, legends and icons.

François Fontaine

FR

Une icône est une image, un objet de contemplation, un modèle inégalé. C’est l’archétype, le modèle primitif et idéal, approchant de la perfection dans les idées platoniciennes. C’est le symbole universel de l’inconscient collectif chez le philosophe Jung. Qu’elle soit religieuse ou profane, une icône obsède autant qu’elle fascine. À l’instar de ces icônes de cinéma omniprésentes dans nos sociétés contemporaines.

Les stars de cinéma, désirées et adulées, riches et puissantes, font rêver mais restent inaccessibles. Elles vivent le plus souvent recluses, victimes de leur notoriété, en évoluant dans un univers clos qui les fragilise et parfois les détruit. Leur présence virtuelle quotidienne est une illusion qui nous charme et nous hante, tout en nous éloignant du monde réel. Hier comme aujourd’hui, l’image esthétisée et idéalisée des stars, façonnée par le génie inégalé de l’industrie hollywoodienne, continue de nous captiver.

Parmi les innombrables stars qui jalonnent l’histoire du cinéma, mon regard s’est porté sur celles qui transmettent une émotion particulière, tant par leur plastique que par leur présence au monde. Celles que je considère comme des icônes sont des êtres à la beauté et à l’élégance rares, dont les choix de vie sont synonymes d’engagements et de combats : Jane Fonda, Marlon Brando, Elizabeth Taylor, Brigitte Bardot. Des êtres pour qui les mots émancipation, libération, rébellion, ont une résonance particulière dans leur vie comme dans leurs films. Des êtres qui se battent pour faire évoluer la société mais qui restent fragiles et vulnérables. Et dont le destin peut-être parfois tragique : Marilyn Monroe, James Dean, Romy Schneider…

Avec la série Icônes, j’ai souhaité poursuivre mon exploration du 7ème Art au moyen de la photographie. Cette série de portraits, en couleurs, des plus grandes stars féminines et masculines du cinéma a été réalisée à partir de films projetés sur écran. Chaque photographie est la réinterprétation picturale d’une scène dans laquelle évolue une star dont le regard, l’expression ou le geste m’ont ému. Le sfumato chromatique qui compose ces portraits rend ces êtres encore plus intemporels et mystérieux. Leurs visages pourtant célèbres, que l’on pourrait contempler indéfiniment, demeurent cependant une énigme que je laisse à chacun le soin de déchiffrer. Ce qui est le propre des mythes, des légendes et des icônes.

François Fontaine

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