François Fontaine

RÊVE D’ORIENT

EN

Rêve d’Orient (Dream of the Orient), published by Filigrannes Éditions, combines three series which were produced in the Far East between 2005 and 2008: Trans-Siberian, Lost in China and Japanese Whispers.

These series were created as if they were movie scenes, the objective being to try to convey through the framing and a colorist approach, a timeless and poetic vision of Asia.

In the summer of 2005, I travelled on the Trans-Siberian railway from Moscow to Beijing through Mongolia. While on board of this legendary train, I became interested in the silence of shapes, in the density of materials and in the sensuality of bodies.

Then I crossed mainland China. Impressed with its dreamlike strength, I chose to translate the reality of what I was perceiving into a symphony of colors and sensations, where poetry and dream would dominate. I tried to bring back the traces and perfumes of an ancient and disappearing millennial China.

In the streets of Beijing, Guangzhou and Shanghai, I had the strong feeling of the persistence of a Chinese aesthetic that had survived the ages and marked a country that was going through fundamental changes.

In the spring of 2008, I traveled to Japan where my father - a naval officer- had lived. As with a shoji - a translucent paper door that slides in traditional Japanese houses - I was immersed in a silent and aesthetic world. The resemblance between people and nature was the most striking.

The stealth presence observed in the bars of Shinjuku in Tokyo, the frail  sliding silhouettes appearing in the streets of Gion in Kyoto, strangely resembled the Japanese prints of my childhood. Just as the hybrid and fantastic shapes that would be covered by trees and bamboo in the gardens of Kanazawa and Kamakura.

The places and the landscapes were marked by a disturbing and ghostly atmosphere. Japan, more than any other country, gave me the uncanny feeling of blending into nature and floating on clouds.

Rêve d’Orient that combines three series, is an invitation to travel. A poetic, sensory and dreamlike journey.

François Fontaine

FR

Rêve d’Orient, édité chez Filigrannes Éditions, réunit trois séries réalisées en Extrême-Orient entre 2005 et 2008 : Transsibérien, Lost in China et Japanese Whispers. J’ai construit ces trois séries comme autant de plans cinématographiques, cherchant à transmettre par mes cadrages et mon approche coloriste une vision intemporelle et poétique de l’Asie.

A l’été 2005, j’ai pris le Transsibérien de Moscou à Pékin en traversant la Mongolie. À bord de ce train mythique, je me suis intéressé au silence des formes, à la densité des matières et à la sensualité des corps.

J’ai parcouru ensuite la Chine continentale. Impressionné par sa puissance onirique, j’ai choisi de transposer la réalité de ce que je percevais en une symphonie de couleurs et de sensations, où la poésie et le rêve dominaient. J’ai cherché à restituer les traces et les parfums d’une Chine millénaire qui disparaissait. Dans les rues de Beijing, de Guangzhou et de Shanghai, j’avais l’extrême sensation qu’il y avait comme la permanence d’une esthétique chinoise qui avait traversé les âges et marquait ce pays en pleine mutation.

Au printemps 2008, je me suis rendu au Japon où mon père, officier de marine, avait vécu. À l’image des shoji, ces portes qui glissent dans les maisons traditionnelles, j’étais plongé dans un monde silencieux et esthétique. La ressemblance qu’il y avait entre les gens et la nature était ce qu’il y avait de plus frappant. Les figures furtives entrevues dans les bars de Shinjuku à Tokyo, les frêles silhouettes glissant dans les ruelles de Gion à Kyoto ressemblaient étrangement aux estampes de mon enfance. De même que les formes hybrides et fantastiques que recouvraient les arbres et les bambous des jardins de Kanazawa et de Kamakura. Les lieux et les paysages étaient empreints d’une atmosphère fantomatique troublante.

Le Japon, plus que tout autre pays, m’a donné la sensation extrême de me fondre dans la nature et de flotter sur les nuages.

Rêve d’Orient fait fusionner ces trois séries qui sont une invitation à un voyage chromatique, poétique et onirique.

François Fontaine

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