François Fontaine

Silenzio!

EN

" Memory does not film, Memory photographs "

(Milan Kundera, Immortality)

“Silenzio !” is a photographic essay on cinema. On stills collected from films from the early 1940s to the present days. Stills drawn from color movies produced by French and foreign directors, whose  emblematic work distinguishes itself by the magic of its light, the elegance of its sets and the beauty of its interpreters.

“Silenzio !” is a body of work in which movie stills have been extracted from their original medium and diverted from their initial context. It is also an analysis of the emotions and questioning provoked when these stills are presented as photographs. It is a reflexion on memory, dreams and fantasies.

The genres, stories and periods are interwoven to become one in these images that echo each other visually to turn into the silent witnesses to desire and fear.

These images or stills - which belong to the collective memory of cinema - work in a similar fashion to Proust's Madeleine: as a reminiscence that triggers emotions from the past that the viewer had bottled up.

They are timeless images that seem to arise from the unconscious. Blurred, shaking, images in movement, yet still. They refer to the confusing world of remembrance. Mental images, shady and disturbing: they question just as much the viewer's gaze than they question his mind. They also attract and hypnotize – through their sensual, nostalgic and universal language.

It is a chromatic and dreamlike photographic work in which glamour and suspense compete to pay a vibrating homage to the art of cinema.

François Fontaine

FR

« La mémoire ne filme pas, la mémoire photographie »

(Milan Kundera, L’immortalité)

Silenzio ! est un essai photographique sur le cinéma, sur les images de cinéma des années 40 à aujourd’hui. Des images puisées dans des films couleur réalisés par des cinéastes français et étrangers dont les œuvres emblématiques se distinguent par la magie de leurs lumières, l’élégance de leurs décors et la beauté de leurs interprètes.

C’est un travail où les images de films sont extraites de leur support d’origine et détournées de leur contexte initial. Une analyse sur les émotions et les interrogations qu’elles font naître lorsqu’elles sont montrées comme des photographies. Une réflexion sur la mémoire, le rêve et le fantasme.

Les genres, les histoires, les époques s’interpénètrent et se confondent dans ces images qui se font écho les unes aux autres et sont les témoins silencieux du désir et de la peur.

Ces images qui appartiennent à la mémoire collective du cinéma fonctionnent à la manière d’une madeleine de Proust et font ressurgir du passé des émotions que le spectateur avait enfouies.

Ce sont des images intemporelles qui semblent surgir de l’inconscient, des images floues, bougées, en mouvement dans de leur fixité même, qui renvoient au monde confus du souvenir. Des images mentales, troubles et troublantes, qui questionnent le regard autant que l’esprit. Des images qui attirent et hypnotisent par leur langage sensuel, nostalgique et universel.

Un travail photographique chromatique et onirique dans lequel glamour et suspense rivalisent pour rendre un hommage vibrant au 7ème Art.

François Fontaine

Contact us for prints, exhibitions, book orders and all other inquiries.